Ako sa zbaviť prokrastinácie pomocou psychoterapie?

Prokrastinujete? Pravdepodobne nie ste sami. V skutočnosti značná časť populácie odkladá úlohy na neurčito. Toto vyhýbavé správanie prináša okamžitú úľavu, ale na druhej strane aj tvrdší trest v podobe stresu alebo dokonca pocitu viny. Doprajeme si oboje. Naše vnútorné dieťa a náš vnútorný rodič. Ako sa teda postaviť týmto dvom hlasom v našich hlavách a správne posúdiť svoje schopnosti, keď na seba berieme čoraz viac zodpovednosti?

Čo je prokrastinácia?

Odkladanie znamená odkladanie úloh a povinností na neskôr. Možno ju poznáte aj vy, pretože je pomerne bežná. Ukázalo sa, že až polovica populácie sa s ňou vo svojom živote stretla. A nie je to príjemné. Prokrastináciu totiž často sprevádzajú pocity viny, stresu a úzkosti.

Aký je rozdiel medzi lenivosťou a prokrastináciou?

Lenivosť je stav, v ktorom je človek prirodzene v poriadku. Nemám vôľu to meniť, a tak to nie je sprevádzané obavami, že budem robiť niečo iné, ako by som mal. Na druhej strane, prokrastinácia sa vyskytuje u ľudí, ktorí sú normálne produktívni, ale často sú tiež zahltení množstvom úloh. Prokrastinácia je teda v podstate nepríjemným stavom.

Aké sú príčiny prokrastinácie?

Prokrastinácia je fenomén doby, ktorý na jednej strane produkuje obrovské množstvo informácií a na druhej strane tlačí na výkon. Zvyšuje nároky na disciplínu a schopnosti človeka, ako je stanovenie priorít alebo riadenie času. Práve absencia týchto zručností prispieva k vzniku prokrastinácie. Z hľadiska osobnostných vlastností môžeme hovoriť napríklad o zníženej schopnosti vyrovnať sa s kritickou mierou frustrácie. Takýto človek sa radšej vyhýba, keď je toho na neho jednoducho priveľa.

Ako bojovať s prokrastináciou?

Osvedčenými spôsobmi boja proti prokrastinácii je zameranie sa na riadenie času a stanovenie priorít. Čo musím urobiť teraz a čo môže počkať do budúceho týždňa? Je tiež užitočné rozdeliť veľký projekt na menšie časti. Zbavíte sa tak obáv, že nebudete vedieť, kde začať. Pomôže aj to, ak k čiastkovým cieľom priradíme termíny. Časový plán nemusí byť striktný, ale bude nás poháňať vpred.

Nemusíte však byť v prokrastinácii sami. Môžete sa spojiť s osobným koučom alebo terapeutom, ktorý s vami môže pracovať na riešení vášho problému online.

hedepy-natalie-1-w

Je prokrastinácia choroba?

Prokrastinácia nie je klasifikovaná ako choroba. V miernejšej forme si s ňou pri troche dobrej vôle poradíte sami. Ak však trvá dlhší čas, zvyšuje sa aj úroveň stresu. V dôsledku toho môžete pociťovať úzkosť alebo iné somatické problémy. Zároveň môže čeliť následkom, ako sú pokuty za oneskorené zaplatenie pokút alebo iné sankcie.

Ak sa váš život už dostal do začarovaného kruhu odkladania a strachu z následkov, nezostávajte sami. Navyše, ak sa bojíte zveriť blízkej osobe, psychoterapeut môže byť pre vás v takejto situácii ideálnym partnerom. V týchto prípadoch postačí krátkodobá terapia alebo jednorazové sedenie, ktoré vám pomôže v akútnej fáze.

Ako mi psychoterapia pomôže pri prokrastinácii?

Psychoterapeut vám pomôže dostať sa k vášmu „vnútornému dieťaťu“, ktoré sa rado vyhýba povinnostiam. Prostredníctvom psychoterapie zistíte, čo máte robiť, aby ste nekľučkovali pred úlohami, a ak to robíte, aby vám dala vedieť prečo. Ak dávate prednosť štruktúre pred skúmaním a hľadaním príčin, psychoterapia ponúka aj nástroje na efektívne riadenie času. Pomôže vám tiež aktivovať tie zručnosti, ktoré využijete pri zvládaní všetkých ostatných povinností, s ktorými sa v živote stretnete.

Poznámka na záver: zbaviť sa prokrastinácie neznamená zbaviť sa otáľania a byť ešte produktívnejší ako som. Naopak, ide o nastolenie rovnováhy, ktorá sa z našich životov pravdepodobne vytratila, a prokrastinácia je toho nemilým dôkazom.

Skutočný príbeh klienta a toho, ako mu terapia pomohla:

„Prvú psychoterapiu mi dohodla moja matka. Povedala, že nemôže vystáť, keď vidí, ako len sedím doma, nikam nechodím, alebo celú noc dobieham školu a prácu, a to všetko na poslednú chvíľu. Vždy som všetko zvládol, škola ma nebavila, ale zvládal som to, a dokonca v práci boli zo mňa nadšení. Čoraz viac som však mal pocit, že mi život uniká pomedzi prsty. Závidel som svojim priateľom ich koníčky, cestovanie a novú priateľku. Prišiel som na stretnutie s psychoterapeutom, nemal som čo stratiť, stačilo sa vyvaliť na gauč a pridať sa. Už po prvej hodine som pocítil neopísateľnú úľavu. Možnosť zveriť sa druhému človeku, byť pochopený a nebyť odsudzovaný je terapia sama o sebe. S terapeutom sme sa rozprávali o tom, ako si organizujem čas a ako viem rozoznať, či mi niečo berie energiu a niečo ma dobíja. Na moje prekvapenie mi najviac pomohlo naučiť sa plánovať si voľno. Akoby zázrakom ma opustila túžba všetko odložiť. Naopak, tešil som sa na to, čo ma čaká.“

Vyzkoušejte psychoterapii přes videohovor

Prohlédněte si terapeuty, kteří se specializují na prokrastinaci

Premýšľate o psychoterapii?

V takom prípade stojí za to ju vyskúšať

Pokud přemýšlíte o psychoterapii, určitě stojí za to ji vyzkoušet. Psychoterapie nemusí být jen p…

Podľa štúdií je online psychoterapia porovnateľne účinná s osobnou psychoterapiou a klienti ju považ

Prvé sedenie sa môže uskutočniť rôznymi spôsobmi. Okrem toho, že online stretnutia sa uskutočňujú pr