Padáte večer na vankúš bez energie a s pocitom, že stále nestíhate? Už mesiac si plánujete večeru s priateľmi? Všetci máme náročné obdobia, ale nedovoľte, aby vás povinnosti pohltili a priviedli k vyhoreniu.
Pomôžeme vám zorientovať sa v chaose a prevedieme vás praktickými krokmi, ako si správne zorganizovať čas a naplánovať deň. Aby ste si večer mohli pokojne vydýchnuť a sústrediť sa na seba.
Ak sa topíte v úlohách, v prvom rade sa musíte z celej situácie dostať – zorientovať sa vo všetkom, čo sa deje, dostať to z hlavy a vyriešiť základnú organizáciu času. Uvidíte, že sa hneď budete cítiť o niečo lepšie. Pôjdeme na to v štyroch krokoch.
Začnite s tými pracovnými a študijnými. Spíšte si všetky úlohy, čo vám ležia na stole, všetky projekty, ktoré vás čakajú, a takisto pravidelné činnosti. To môže byť napríklad písanie mesačných reportov, pravidelné porady apod. Je potrebné získať čo najlepší prehľad.
To isté urobte aj s osobnými úlohami. Spíšte si aktuálne povinnosti od dohodnutia návštevy zubár až po nákup darčeku k blížiacim sa narodeninám. Jednoducho všetko, čo nosíte v hlave. Ak máte pravidelné náročnejšie úlohy v domácnosti (napríklad kosenie trávy), hoďte ich takisto na papier.
Možno vás vydesí, koľko sa toho na zozname objaví. Ale žiadny strach, postupne to zredukujeme.
Často sa cítime zahltení preto, že sa nevenujeme tomu, čo je skutočne dôležité. Keď sa potom blíži deadline, príde stres. Preto musíme úlohy prioritizovať. Skvelou pomôckou je Eisenhowerov princíp. Podľa neho úlohy rozdelíte do štyroch kategórií na základe ich dôležitosti a urgencie.
Nemôžete sa rozhodnúť, čo je dôležité? Skúste využiť Paretovo pravidlo. Podľa neho nám 20 % úsilia (v time management čas) prináša 80 % úžitku (príjmu). Hľadajte činnosti, ktoré majú najväčší dopad na váš celkový výsledok.
Potom prichádza čas sa najdôležitejších úloh zbaviť. Buď tým, že ich delegujete alebo ich jednoducho neurobíte. Skutočne nemusíte všetko zvládať sami. Môžete zadať prácu niekomu v tíme, najať externistu alebo zájsť so svojím zoznamom úloh za nadriadeným a požiadať ho, aby ste prioritizáciu vyriešili spolu.
Kým sa vymotáte z najhoršieho, čo si pre jedenkrát pozvať pani na poriadne upratovanie alebo dohodnutý nedeľný obed vyriešiť pozvaním rodiny do reštaurácie? Určite prídete na mnoho úloh, ktoré nemusíte robiť vy osobne. Za ten kľud v duši to stojí.
Poznáte ten pocit, keď pred sebou máte veľkú úlohu, ale stále ju odkladáte, pretože vlastne neviete, odkiaľ začať?
Práve preto je potrebné všetky veľké úlohy (projekty) rozkúskovať na čo najmenšie časti. Také, ktoré zaberú kľudne len niekoľko minút. Napríklad prípravu prezentácie môžete rozdeliť na rešerš informácií, prípravu osnovy, tvorbu po slidoch, vylepšenie designu apod. Nemusíte robiť všetko naraz. Keď budete mať úlohy naporcované, krok po kroku ich môžete posúvať vpred, aj keď vám na ne zostane napríklad len pätnásť minút.
Už viete, čo všetko vás čaká. Ďalším krokom je úlohy správne rozplánovať. Použite diár alebo niektorú z time management aplikácií, úlohy nie je dobré nosiť v hlave. Uľaví sa vám.
Plánujte aspoň po týždňoch, kľudne aj po mesiaci. Nestane sa tak, že by ste niečo sľúbili, keď máte napríklad deadline pre mesačný report. Ideme na to:
Často si to ani neuvedomujeme, ale počas dňa odbiehame k nepodstatným činnostiam. Pre väčšinu z nás sú hlavným žrútom času sociálne siete. Môžu to ale byť aj zbytočné schôdzky alebo akýkoľvek iný spôsob prokrastinácie. Skúste si niekoľko dní zaznamenávať všetky svoje aktivity a uvidíte, kde by ste mohli „vyhrať” čas navyše. Večer potom budete mať voľnejší a konečne sa stretnete s priateľmi alebo dočítate tú knihu, čo vám leží na stole.
Máme hotové plánovanie, a tak sa pozrime na konkrétne metódy time managementu, ktoré pomôžu držať sa plánu.
Možno to tak teraz nevyzerá, ale vždy existuje cesta von. Nebuďte na seba ale príliš tvrdý. Zvyknúť si na štrukturovanú prácu a natrénovať disciplínu chce čas. Začnite postupne a oslavujte každý pokrok.
Time management, work-life balance a prokrastinácia sú tak skvelé témy pre terapiu. Žiadny problém nie je „málo závažný”. Odborník vám pomôže zrovnať si myšlienky, stanoviť si priority, nájsť motiváciu a hlavne cestu von z chaosu. V Hedepy ponúkame terapiu online a vybrať si môžete z viac než stovky certifikovaných terapeutov.
Pozrite sa, ako to funguje.