Odkiaľ pochádza nespavosť a kam odchádza spánok?

Spánok je základnou ľudskou potrebou. Nie náhodou sa jeho nedostatok stáva v dnešnej spoločnosti problémom. V mene výkonu zrádzame svoj prirodzený biorytmus a vystavujeme sa neustálemu stresu. V dôsledku toho trpíme, najmä v neskoršom veku, poruchami spánku, najčastejšie nespavosťou. Čo robiť, ak vám ráno už nejde a nemôžete sa dobre vyspať?

Čo je to nespavosť?

Nespavosť je porucha spánku, ktorá sa vyznačuje ťažkosťami so zaspávaním v noci, skorým ranným prebúdzaním sa bez možnosti opätovného zaspania, častým prebúdzaním sa počas noci a navyše zámenou dňa a noci, tzv. nočným bdením.

 

Aké sú príčiny nespavosti?

Forma spánku sa v priebehu histórie niekoľkokrát zásadne zmenila. Osamelý spánok v uzavretej miestnosti, pre ktorý máme s trochou nadsázky stanovený limit 8 hodín, je pomerne modernou záležitosťou a vďačíme zaň priemyselnej revolúcii. Vtedy bola navyše práca ešte fyzicky náročná. Dnes väčšina ľudí vykonáva skôr duševnú prácu. Keď si večer ľahneme do postele, nepomáha nám zaspať naše vyčerpané telo, ale naša myseľ, ktorá nám nedovolí zaspať. K nespavosti prispieva aj pokročilý vek, bolesť alebo psychické či neurologické ochorenie, zmena časového pásma, ako aj nevhodné prostredie na spanie.

 

Ako sa lieči chronická nespavosť?

Nespavosť nemusí nevyhnutne súvisieť s nepokojnou mysľou. Môže byť sprievodným javom iných ochorení. Ak vás nespavosť trápi už dlhší čas, je vhodné obrátiť sa na svojho praktického lekára, ktorý vás môže poslať na komplexné vyšetrenie do spánkového laboratória.

Lieky sú zvyčajne poslednou možnosťou liečby chronickej nespavosti a používajú sa len na obnovenie prirodzeného spánkového rytmu.

Ako si môžem pomôcť, ak trpím nespavosťou?

V ideálnom prípade by ste mali poznať jeho dôvody. Tie sa u každého jednotlivca líšia. Príčinou môže byť momentálny stres (prechodná alebo akútna nespavosť) alebo dôsledok dlhodobého vyčerpávajúceho životného štýlu (chronická nespavosť). Prvou pomocou je dodržiavanie pravidiel tzv. spánkovej hygieny (čerstvý vzduch v miestnosti, absencia kofeínu a alkoholu, pokojná činnosť pred spaním atď.). Ak ste ich už vyskúšali a stále ste sa nevyspali, ideálnou možnosťou môže byť psychologická konzultácia.

hedepy-natalie-1-w

Ako liečiť nespavosť pomocou psychologických konzultácií?

Prvou službou, ktorú psychologická konzultácia poskytne, bude pravdepodobne zníženie stresu, ktorý mnohí „nespavci“ zažívajú pred zaspaním. Sú to obavy, či zaspím, kedy sa zobudím a ako zvládnem ráno a celý ďalší deň. Pomôže vám pozorne sa pozrieť na vaše spánkové návyky, aby ste našli súvislosti medzi zdanlivými detailmi, ktoré však potom nezriedka zásadne ovplyvňujú spánok.

Ponúka aj techniky, ktoré si môžete vyskúšať pred spaním. Čo však robí psychologickú konzultáciu najcennejšou? Učí nás pristupovať k sebe ako k jednotlivcom, ako k jedinečným osobnostiam. Tlak na spánok, ktorý trvá „od do“, môže v určitom veku prestať fungovať. Niekedy sa ukáže, že stačí prijať naše potreby – privítať v živote popoludňajšiu siestu, cvičiť namiesto toho, aby sme sa skoro ráno prehadzovali v posteli, alebo sa rovno pustiť do práce.

 

Ako mi môže pomôcť online psychologická konzultácia, ak mám problémy s nespavosťou?

Online terapeut vám poskytne všetky služby, ktoré by ste dostali pri štandardnom osobnom stretnutí. Výhodou je, že sa spojíte priamo s terapeutom, ktorý je odborníkom na danú tému. Vďaka presnému zacieleniu môžete rýchlejšie nájsť rovnováhu vo svojom živote. Okrem toho môžete absolvovať sedenia priamo z pohodlia domova a po záverečnej relaxácii, ktorá je ideálnym spojencom v boji proti nespavosti, môžete pokračovať v príjemnom spánku, a tak maximálne využiť jeho možnosti.

Skutočný príbeh klienta a toho, ako mu terapia pomohla:

„Už dlho trpím nespavosťou, s pribúdajúcim vekom čoraz viac. Neberiem lieky, takže som si zvykol pomáhať pri zaspávaní televízorom. Ale potom prišlo tretie ráno a ja som sa zobudil s pocitom, že nemôžem dýchať. Potom som sa ďalšiu hodinu snažil zaspať a ráno ma budík už len hypnotizoval. O spánkovej hygiene som sa dozvedel od svojho terapeuta. Postupne sa mi podarilo zlepšiť svoj spánkový režim zmenou niektorých návykov. Vďaka riadeným relaxáciám som sa naučil zaspávať aj po nočnom prebudení. Teraz ma čaká vyšetrenie v spánkovom laboratóriu a v hre je diagnóza spánkového apnoe. Medzitým sa moja terapia zameriava na zvládanie pracovného stresu. Akoby mi moje povinnosti nedovoľovali ani poriadne spať.“

Nemusíte byť na to sami

Niekedy je najťažšie začať
depresia úzkosť trauma Hnev a agresivita
Frekventant terapeutického výcviku
„“Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo Vás trápi a nájsť cestu von. Bezpečie, rešpekt a úžitok.““
27 € / sedenie
Bc. Denisa Průchová (500+ h. praxe)
úzkosť sebavedomie trauma Poruchy príjmu potravy
Frekventant terapeutického výcviku
„“Abyste se někam dostali, musíte udělat první krok. Tím je rozhodnutí, že nezůstanete tam kde jste.““
27 € / sedenie
Mgr. Noémi Tóthová (300+ h. praxe)
stres vzťahy Psychosomatika životné zmeny
Frekventant terapeutického výcviku
„“Každou chybou sme bližšie k cieľu.““
27 € / sedenie