Čo o vás prezrádzajú vaše obavy a kedy im začať venovať pozornosť?

Prejavy úzkosti nie sú pre človeka príjemné – kto by sa tešil z pocitu strachu a obáv z budúcnosti? Ak nám úzkosť slúži, netreba sa jej zbavovať ani sa jej báť, ale ak pomaly ovláda náš život, nebuďte sami. Úzkostné poruchy sú veľmi dobre liečiteľné pomocou psychoterapie.

Čo to je úzkosť?

Úzkosť patrí k základnej výbave každého človeka, pretože nám pomáha obstáť v situáciách ohrozenia. Zostruje naše zmysly a aktivuje v tele dostatok energie na to, aby sme v prípade nebezpečenstva mohli dostatočne energicky utiecť alebo bojovať (preto reakcia „bojuj alebo uteč“). Emocionálne to vnímame ako strach. V dnešnom svete už často nie je potrebná priama konfrontácia, a tak sa obavy spájajú najmä s vnímanými (očakávanými) hrozbami, ktoré sa v každodennom živote prejavujú napríklad ako obavy o naše zdravie alebo zdravie našich blízkych alebo strach zo straty zamestnania.

hedepy-jana-2-w

Kedy sa úzkosť mení na poruchu?

Ak úzkosť trvá príliš dlho, je príliš intenzívna alebo je neadekvátnou reakciou na situáciu, ktorá by za normálnych okolností u človeka stres nevyvolala, hovoríme o úzkostnej poruche.

Aké sú najčastejšie typy úzkostných porúch?

Generalizovaná úzkostná porucha (GAD)Jeho spúšťačom môže byť okrem iného dlhodobý stres alebo ťažké životné udalosti (odchod zo zamestnania, rozchod, nehoda a s ňou spojené obmedzenia). Je obzvlášť zradná v tom, že sa vkráda a postupne roztáča bludný kruh obáv, starostí a úzkosti, ktorým neskôr podľahne aj kritický rozum.

Úzkostno-depresívna porucha – zatiaľ čo GAD je skôr prevládajúca nálada v zmysle: Bojím sa, pretože to určite skončí zle, úzkostno-depresívna porucha znie asi takto: Nemá to zmysel, som si istý, že to už aj tak nezopakujem. Správne tušíte, že obavy pomaly prechádzajú na úroveň smutnej nálady, ktorá vedie človeka k celkovému úpadku.

Čo pomáha na úzkosť?

Pri miernej úzkosti môžu pomôcť techniky zamerané na telo. Riadená relaxácia je ideálna na to, aby sa telo vrátilo do stavu pokoja, a tým sa uvoľnila napätá myseľ a emócie. Účinok môžete prehĺbiť zapojením svojej predstavivosti – ponúknite svojej mysli obrazy, v ktorých pošlete svoje starosti ďaleko ako loďku na rieke. Úzkosť je totiž skrytý strach a ten je často strachom zo straty kontroly. A práve umenie vzdať sa svojich starostí môžete praktizovať týmto jednoduchým spôsobom.

Ďalšou úrovňou je zdieľanie obáv s druhou osobou. Ideálny je odborník, psychoterapeut, ktorý vám okrem podpory pomôže pochopiť dynamiku úzkosti. Bez toho, aby ste museli niekam chodiť, môžete sa online spojiť s odborníkom, ktorý sa špecializuje práve na vaše ťažkosti.

Ako sa lieči úzkostná porucha?

Úzkostné poruchy sa najčastejšie liečia psychoterapiou, ktorá môže, ale nemusí byť podporená liekmi (zvyčajne antidepresívami) v závislosti od závažnosti ochorenia. Ak sa u vás objavia príznaky, poraďte sa so svojím lekárom alebo kontaktujte psychológa či psychoterapeuta. V prvom rade je vhodné vylúčiť somatické ochorenia, ktoré môžu mať podobné príznaky ako úzkostné poruchy.

Ako mi pomôže psychoterapia, ak trpím úzkosťou?

Psychoterapia je účinným nástrojom pri liečbe úzkosti, či už trpíte miernymi príznakmi, alebo je úzkosť pretrvávajúca a trvá dlhší čas. Jeho priebeh môže pripomínať detektívnu prácu, pri ktorej sa postupne odhaľujú jednotlivé súvislosti, ktoré neskôr odhalia, čo sa skrýva za vypuklými udalosťami v našom živote. Niekedy však stačia len čiastočné zmeny (stanovenie priorít, plánovanie času alebo kontrola katastrofických myšlienok). Môžu sa využívať formy individuálnej, skupinovej a online psychoterapie.

Skutočný príbeh klienta s úzkosťou a o tom, ako mu pomohla psychoterapia

„Mojím snom bolo študovať medicínu. Keď som sa po niekoľkých rokoch konečne dostala na prvé samostatné vyšetrenie pacienta, bola som nervózny a urobila som úplne banálnu chybu. Samozrejme, vypočul som si poznámku dozorujúceho lekára a ďalšiu poznámku kolegu od vedľa. Iste, mohla som ísť ďalej a poučiť sa zo svojich chýb, nikomu som neublížila, navyše som v tom čase ešte študovala, ale to som nemohla. Podľahol som pocitu, že takéto chyby sa určite budú opakovať a ja tak ohrozím niekoho život. K mojim obavám sa pridal aj pocit stiesnenosti v hrudi a postupne som nebola schopná dokončiť ani povinnú prax. To ma priviedlo k psychoterapii. Teraz viem, že nekonečné trestanie sa za chyby, ktoré človek prirodzene robí, nie je niečo, v čom by som chcel pokračovať. Učím sa byť k sebe láskavý. A niekedy sa tomu všetkému len smejem.“

Vyskúšajte psychoterapiu prostredníctvom videohovoru

Pozrite si terapeutov, ktorí sa špecializujú na úzkosť

Premýšľate o psychoterapii?

V takom prípade stojí za to ju vyskúšať

Pokud přemýšlíte o psychoterapii, určitě stojí za to ji vyzkoušet. Psychoterapie nemusí být jen p…

Podľa štúdií je online psychoterapia porovnateľne účinná s osobnou psychoterapiou a klienti ju považ

Prvé sedenie sa môže uskutočniť rôznymi spôsobmi. Okrem toho, že online stretnutia sa uskutočňujú pr