Čo o vás prezrádzajú vaše obavy a kedy im začať venovať pozornosť?

Prejavy úzkosti nie sú pre človeka príjemné – kto by sa tešil z pocitu strachu a obáv z budúcnosti? Podľa štatistík je však úzkosť najčastejším psychickým ochorením, takže mnohí ľudia práve s týmto pocitom bojujú každý deň. Dobrou správou je, že úzkostné poruchy sú veľmi dobre liečiteľné pomocou psychologickej konzultácie.

Čo to je úzkosť a ako sa prejavuje?

Úzkosť sa prejavuje ako nepríjemný pocit ohrozenia a napätia. Na rozdiel od strachu alebo fóbie zvyčajne nevieme presne, čoho sa bojíme. Intenzita úzkosti sa pohybuje od mierneho nepokoja až po záchvaty paniky. Príznaky môžu zahŕňať potenie, zrýchlenie dýchania a srdcovej frekvencie, tráviace ťažkosti, ťažkosti s prehĺtaním, pocity na omdletie alebo svalové napätie a chvenie. Je v poriadku, že občas pociťujete úzkosť, ale ak ju zažívate opakovane a začína negatívne ovplyvňovať váš život, je dobré spolu s odborníkom zistiť, či neprerastá do psychického ochorenia.

hedepy-jana-2-w

Kedy sa úzkosť mení na poruchu?

Ak úzkosť trvá príliš dlho, je príliš intenzívna alebo je neadekvátnou reakciou na situáciu, ktorá by za normálnych okolností u človeka stres nevyvolala, hovoríme o úzkostnej poruche.

 

Aké sú najčastejšie typy úzkostných porúch?

Generalizovaná úzkostná porucha (GAD)Jeho spúšťačom môže byť okrem iného dlhodobý stres alebo ťažké životné udalosti (odchod zo zamestnania, rozchod, nehoda a s ňou spojené obmedzenia). Je obzvlášť zradná v tom, že sa vkráda a postupne roztáča bludný kruh obáv, starostí a úzkosti, ktorým neskôr podľahne aj kritický rozum.

Úzkostno-depresívna porucha – zatiaľ čo GAD je skôr prevládajúca nálada v zmysle: Bojím sa, pretože to určite skončí zle, úzkostno-depresívna porucha znie asi takto: Nemá to zmysel, som si istý, že to už aj tak nezopakujem. Správne tušíte, že obavy pomaly prechádzajú na úroveň smutnej nálady, ktorá vedie človeka k celkovému úpadku.

 

Čo pomáha na úzkosť?

Pri miernej úzkosti môžu pomôcť techniky zamerané na telo. Riadená relaxácia je ideálna na to, aby sa telo vrátilo do stavu pokoja, a tým sa uvoľnila napätá myseľ a emócie. Účinok môžete prehĺbiť zapojením svojej predstavivosti – ponúknite svojej mysli obrazy, v ktorých pošlete svoje starosti ďaleko ako loďku na rieke. Úzkosť je totiž skrytý strach a ten je často strachom zo straty kontroly. A práve umenie vzdať sa svojich starostí môžete praktizovať týmto jednoduchým spôsobom.

Ďalšou úrovňou je zdieľanie obáv s druhou osobou. Ideálny je odborník, terapeut, ktorý vám okrem podpory pomôže pochopiť dynamiku úzkosti. Bez toho, aby ste museli niekam chodiť, môžete sa online spojiť s odborníkom, ktorý sa špecializuje práve na vaše ťažkosti.

 

Ako sa lieči úzkostná porucha?

Úzkostné poruchy sa najčastejšie liečia psychologickou konzultáciou, ktorá môže, ale nemusí byť podporená liekmi (zvyčajne antidepresívami) v závislosti od závažnosti ochorenia. Ak sa u vás objavia príznaky, poraďte sa so svojím lekárom alebo kontaktujte psychológa či terapeuta. V prvom rade je vhodné vylúčiť somatické ochorenia, ktoré môžu mať podobné príznaky ako úzkostné poruchy.

 

Ako mi pomôže psychologická konzultácia, ak trpím úzkosťou?

Psychologická konzultácia je účinným nástrojom pri liečbe úzkosti, či už trpíte miernymi príznakmi, alebo je úzkosť pretrvávajúca a trvá dlhší čas. Jeho priebeh môže pripomínať detektívnu prácu, pri ktorej sa postupne odhaľujú jednotlivé súvislosti, ktoré neskôr odhalia, čo sa skrýva za vypuklými udalosťami v našom živote. Niekedy však stačia len čiastočné zmeny (stanovenie priorít, plánovanie času alebo kontrola katastrofických myšlienok). Môžu sa využívať formy individuálnej, skupinovej a online psychologickej konzultácie.

Skutočný príbeh klienta s úzkosťou a o tom, ako mu pomohla psychologické konzultácie

„Mojím snom bolo študovať medicínu. Keď som sa po niekoľkých rokoch konečne dostala na prvé samostatné vyšetrenie pacienta, bola som nervózna a urobila som úplne banálnu chybu. Samozrejme, vypočula som si poznámku dozorujúceho lekára a ďalšiu poznámku kolegu od vedľa. Iste, mohla som ísť ďalej a poučiť sa zo svojich chýb, nikomu som neublížila, navyše som v tom čase ešte študovala, ale to som nemohla. Podľahla som pocitu, že takéto chyby sa určite budú opakovať a ja tak ohrozím niekoho život. K mojim obavám sa pridal aj pocit stiesnenosti v hrudi a postupne som nebola schopná dokončiť ani povinnú prax. To ma priviedlo k psychologickej konzultácii. Teraz viem, že nekonečné trestanie sa za chyby, ktoré človek prirodzene robí, nie je niečo, v čom by som chcela pokračovať. Učím sa byť k sebe láskavá. A niekedy sa tomu všetkému len smejem.“

Nemusíte byť na to sami

Niekedy je najťažšie začať
Miroslav Vanka (1000+ h. praxe)
úzkosť sebavedomie syndróm vyhorenia Psychosomatika
Frekventant terapeutického výcviku
„V každém z nás je někdo jiný, koho neznáme. – C.G.Jung“
35 € / sedenie
depresia úzkosť trauma Hnev a agresivita
Frekventant terapeutického výcviku
„“Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo Vás trápi a nájsť cestu von. Bezpečie, rešpekt a úžitok.““
27 € / sedenie
úzkosť sebavedomie vzťahy životné zmeny
Overený certifikovaný výcvik
„,,Všichni v sobě nosíme malé semínko. Aby mohlo vyklíčit a vyrůst v silnou rostlinu, potřebuje náležitou péči. Ráda Vám pomohu vykvést.““
35 € / sedenie