Ako vám môže psychoterapia pomôcť so sebavedomím?

Čaro sebapoznania spočíva v tom, že nám nedovoľuje byť obeťou svojho života, ale núti nás žiť ho vedome, s láskou k druhým a k sebe samým. „Ale skôr, ako si diagnostikujete depresiu alebo nízke sebavedomie, uistite sa, že nie ste obklopení blbcami.“ (Sigmund Freud)

Čo je to sebavedomie?

Sebauvedomenie znamená byť si vedomý sám seba. Nielen to, čím žijem (dýcham, chodím, pracujem), ale aj to, kto som (aké sú moje záľuby, čo mi dokáže pokaziť náladu, aké sú moje talenty). Všetky tieto poznatky, ktoré o sebe v priebehu života nazbierame, nám potom pomáhajú ľahšie sa v ňom orientovať, budovať harmonické vzťahy a významne prispievajú ku kvalite nášho života.

Odkiaľ pochádza sebadôvera?

Sebaúcta sa formuje počas celého života, má svoju vlastnú dynamiku. Jeho základné kamene sú položené v ranom detstve, prvé prejavy ega sú často spojené so vzdorom v podobe rozhodného Nie! Rodina a blízke okolie sú kľúčové pre rozvoj zdravého sebavedomia. Od nich sa ďalej odvíja to, ako sa človek vyrovná s tým, čo ho v živote ešte len čaká. Nie každý má však to šťastie, že vyrastá v harmonickom prostredí. Ako si teda môžete pomôcť k zdravému sebavedomiu.

Ako získať sebadôveru?

Nedostatok sebadôvery práve teraz neznamená, že jej v blízkej budúcnosti nebudete mať dostatok, a určite to neznamená, že na nej nemôžete začať pracovať hneď teraz. Možno často myslíte na druhých, snažíte sa im vyhovieť, možno tvrdo pracujete alebo sa snažíte dokončiť vzdelanie. Ale niekde to funguje. Vo vzťahoch sa cítite využitý, práca je fajn, ale okrem peňazí vám prináša aj samotu a vyčerpanie a štúdium sa vám nezdá. A možno nie je. Prvým krokom k získaniu sebavedomia je nadviazanie vzťahu so sebou samým. Ako blízku osobu, niekoho, koho máte radi, koho radi vypočujete, komu poradíte, podporíte a pomôžete, keď je to potrebné.

Ako začať zmenu a zvýšiť si sebavedomie?

Môžete začať tým, že si vyhradíte hodinu denne len pre seba. Urobte z toho prioritu a naliehavú povinnosť. Môžete robiť čokoľvek, ale nemusíte robiť nič. Vyslovte všetky otázky, ktoré máte na mysli. Odpovede môžu prísť hneď alebo si môžu vziať čas. Obe sú však v poriadku. Dôležité je, že ste práve začali vnútorný dialóg. Ideálnym partnerom v tomto procese je psychoterapeut. Pomôže vám zamerať pozornosť na to, čo presne vo vašom živote súvisí so zníženým sebavedomím, a zároveň bude láskavým sprievodcom, ktorého vaše sebavedomie potrebuje.

V2_hedepy-natalie-3-w

Ako ovplyvňuje nízke sebavedomie vzťahy?

Nízke sebavedomie často súvisí s narušenou schopnosťou vnímať svoje hranice. V dôsledku toho dovolíte iným, aby ich prekročili. Môže to byť spôsobené aj podvedomými obavami, ktoré v sebe nesú strach z odmietnutia, ak sa budeme odlišovať od toho, čo od nás chcú ostatní. Aj tu je psychoterapia vítanou pomocou. Najmä psychodynamické smery ľahko pracujú so vzťahmi. Terapeut je ten, kto vám nastaví zrkadlo, aby ste videli za oponu a pochopili, ako vaše vzťahy skutočne fungujú.

Ako mi môže psychoterapia pomôcť získať zdravé sebavedomie?

Už len to, že si dohodnete stretnutie a nájdete si čas pre seba, je prvým krokom k sebavedomiu. Ukazujete si, že nie ste na okraji záujmu a že ste pre seba dôležití. Online psychoterapia môže byť dobrou voľbou pre tých, ktorí bojujú so zahanbením alebo si nie sú istí, či je terapia pre nich vhodná. Spojenie s odborníkom je rýchle a nevyžaduje si cestovanie. Psychoterapia vám môže pomôcť pochopiť súvislosť medzi tým, čo vás v živote trápi, a vašou sebaúctou. Zároveň vám to umožní priblížiť sa k sebe samému, zbaviť sa očakávaní, ktoré od vás má vaše okolie alebo vy sami. Odomkne to váš potenciál.

Skutočný príbeh klienta a toho, ako mu terapia pomohla:

„Prišla som na terapiu, aby som sa vyrovnala s partnerskou krízou. Do nášho vzťahu som veľa investovala, dokonca som mala pocit, že je to všetko, čo môžem urobiť. Plánovala som si svoj voľný čas podľa neho, naučila som sa hrať tenis, aby som mohla obstáť nielen ako kamarátka, ale aj ako partnerka, dokonca som chodila spať o dve hodiny neskôr, aby sme mohli zaspávať spolu. Až na terapii som si uvedomila, že som sa stratila. Mala som pocit, že aby ma mal niekto rád, musím byť pre neho dokonalá. Pre mňa to znamenalo, že som sa prispôsobila na 100 %. Psychoterapia mi ukázala, že si nemusím vyberať medzi sebou a partnerom. Toto zistenie bolo obrovskou úľavou. A to želám z celého srdca každému!“

Vyskúšajte psychoterapiu prostredníctvom videohovoru

Pozrite si terapeutov, ktorí sa špecializujú na stres

Premýšľate o psychoterapii?

V takom prípade stojí za to ju vyskúšať

Pokud přemýšlíte o psychoterapii, určitě stojí za to ji vyzkoušet. Psychoterapie nemusí být jen p…

Podľa štúdií je online psychoterapia porovnateľne účinná s osobnou psychoterapiou a klienti ju považ

Prvé sedenie sa môže uskutočniť rôznymi spôsobmi. Okrem toho, že online stretnutia sa uskutočňujú pr