Leadership

Leadership

Zdieľať článok

Zlepšenie líderstva je často doménou koučovania. Pomoc od kvalifikovaného odborníka vám môže pomôcť pochopiť vnútorné konflikty alebo obavy, ktoré vám bránia byť lepším lídrom. Okrem toho zvyčajne vedie k lepšiemu vnímaniu vlastných pocitov a väčšej autenticite. Môže pomôcť zlepšiť počúvanie a empatiu voči druhým. To všetko je pre moderné vedenie nevyhnutné.

leadership

Čo je to leadership?

Leadership (vodcovstvo) je nenásilný štýl vedenia ľudí. Vodca stanovuje víziu alebo ciele a ostatní ho prirodzene nasledujú. Zatiaľ čo líder vedie pomocou vízie a podporuje vnútornú motiváciu tímu, manažér sa viac orientuje na plánovanie, organizovanie pracovných úloh a dosahovanie zisku. Manažérske zručnosti sa dajú naučiť, pre lídra je dôležitá aj osobnostná zrelosť. Manažér sa môže stať lídrom.

Ako správne viesť ľudí?

Vedúci a dobrý manažér stanovuje ciele, počúva ľudí a podporuje ich vnútornú motiváciu. Starajú sa o rast a rozvoj členov tímu, vyberajú schopných ľudí do tímu a neboja sa ich prerastenia. Zameriavajú sa na pozitívne výsledky, hľadajú spôsoby a riešenia náročných situácií, nie vinníkov. Poskytujú spätnú väzbu a zároveň sú k nej otvorení. Dobrí lídri sú autentickí a čitateľní aj pre ostatných. Okrem toho všetkého musí líder rozumieť aj sám sebe, poznať svoje silné stránky, ako aj slabé stránky a problémové oblasti.

Ako motivovať zamestnancov?

Najmä v prípade nepracovných profesií je nevyhnutné podporovať vnútornú motiváciu zamestnancov. Stanoviť ciele a nechať ich pracovať podľa ich najlepších schopností, podporovať ich v učení, zapájať ich do diania a spolurozhodovania. Spolu s úlohami odovzdávajte aj zodpovednosť. Oceňujte prácu ľudí a namiesto negatívnej kritiky im poskytnite spravodlivú a na rozvoj orientovanú spätnú väzbu.

Ako poskytnúť spätnú väzbu?

Účinná spätná väzba je orientovaná na budúcnosť a ukazuje možnosti ďalšieho rozvoja a je poskytovaná individuálne a včas. Na začiatku je dobré požiadať zamestnanca o zhodnotenie jeho práce a venovať mu dostatok priestoru a pozornosti. Konštruktívna spätná väzba konkrétne opisuje pozorovateľné správanie alebo výsledky práce a ich dôsledky, a to pozitívne aj negatívne. Vedúci pracovníci sa niekedy obávajú poskytovať spätnú väzbu, pretože sa obávajú odporu alebo konfliktu, ale ak dodržia základné pravidlá a prejavia skutočný záujem o druhého, výsledkom môže byť zmysluplný dialóg, ktorý podporuje rozvoj zamestnanca. Schopnosť oddeliť fakty od vlastných pocitov a schopnosť opísať oboje výrazne uľahčuje poskytovanie spätnej väzby.

Ako ovplyvniť manažérsky štýl?

Každý manažér má svoj vlastný štýl práce s ľuďmi, či je autoritatívny alebo demokratický, či ľuďom dôveruje alebo ich neustále kontroluje. Štýl je ovplyvnený výchovou, osobnosťou a kultúrou. Mnohí manažéri používajú, často nevedome, rovnaký štýl ako ich nadriadený. Terapia môže odhaliť, ako sa človek ako manažér skutočne cíti, či sa správa v rozpore so svojím nastavením. Zároveň sa podporuje autenticita, ktorá je pre manažéra dôležitá a zvyšuje jeho dôveryhodnosť.


© Hedepy s.r.o.
Pokiaľ ste v stave ohrozenia seba alebo iných osôb, prosíme, bezodkladne kontaktujte Krízovú linku pomoci (telefonicky: 0800 500 333). Naši terapeuti alebo Hedepy s.r.o. nenesie zodpovednosť za váš zdravotný stav.
VisaMastercardGoogle PayApple PayPayPal