Ako prijať smútok do svojho života a pochopiť jeho význam?

Aby sme mohli prežívať radosť, musíme poznať smútok. Je to princíp sveta, do ktorého sa naše telo narodilo a kam patria naše emócie a zážitky. Keď je smútku dosť, obohacuje náš duševný život a prináša nám informácie, bez ktorých by naša osobnosť a jej rozvoj inak stagnovali. Ako sa však vyrovnať so smútkom, ktorý sa stáva utrpením a zdanlivo nemá začiatok ani koniec?

Čo je to vlastne smútok?

Smútok patrí k základnej výbave nášho citového života. Niekedy môže prísť bez zjavnej príčiny, inokedy je prudkou reakciou na konkrétne situácie. Pôsobí na úrovni tela (stres, ktorý spôsobuje smútok, spôsobuje zmeny na úrovni mozgu) aj duše (smútok je prežívaný ako nepríjemný stav utrpenia).

Aké situácie najčastejšie sprevádzajú smútok?

Smútok je naša reakcia na stratu – strata milovanej osoby, smútok po rozchode s partnerom, to sú skutočné straty. Na úrovni našej mysle, ktorá má dar predstavivosti, však môžeme pociťovať aj smútok nad imaginárnymi (predstavovanými) stratami – stratou príležitostí, stratou slobody, stratou istoty (finančnej alebo citovej – napríklad smútok za rodičmi). Tieto straty úzko súvisia s prostredím našej doby a sú výzvou pre každého z nás.

Aký je význam smútku?

Smútok prichádza vtedy, keď sa naša myseľ rozhodne, že už nemáme dôvod bojovať a nemáme možnosť ovplyvniť alebo zvrátiť situáciu, v ktorej sa nachádzame. Cieľom smútku je spomaliť telo po predchádzajúcom strese. To vytvára priestor, v ktorom môžeme spracovať to, čo sa stalo, a zároveň si zahojiť rany a pomaly sa vrátiť do normálneho života.

Ako prekonať smútok, ak ho už prežívame?

Smútok si vyžaduje svoj čas. Hlas našej doby nás však často nabáda, aby sme sa čo najrýchlejšie zbavili smútku alebo iných nepríjemností. Prvým odporúčaním je byť k sebe trpezlivý. Pri ventilácii smútku vám však môže pomôcť psychoterapeutický proces, ktorý vám v dialógu s odborníkom umožní „odpracovať si to“ zdravým spôsobom a vybaviť sa v budúcnosti takými vnútornými zdrojmi, ktoré vám pomôžu ľahšie zvládnuť podobné chvíle.

V2_hedepy-mundlina-2-w

Čo robiť, ak smútok trvá príliš dlho?

Ukazuje sa, že dôležitým aspektom smútku je to, že po čase vyprchá, skončí sa. Ak si do života prenášate staré smútky alebo váš vnútorný smútok neodchádza, pravdepodobne je to na úkor kvality vášho života a dokonca aj vášho zdravia (dlhodobý smútok môže mať za následok zvýšený zápal v tele). Rozhovor s odborníkom, či už prostredníctvom online terapie alebo osobných stretnutí, môže byť dobrým odrazovým mostíkom na spracovanie tém, ktorým sa vaša myseľ možno vyhýba, ak sú pre ňu príliš ohrozujúce.

Ako mi môže psychoterapia pomôcť so smútkom?

Smútok netreba liečiť, nie je to choroba, ale dôkaz, že všetko je „na svojom mieste“. Náročné je však naučiť sa s ňou pracovať – pochopiť ju, dať jej v našom živote dostatok priestoru a dovoliť jej, aby bola naším partnerom, nie nepriateľom. Online psychoterapia vás týmto procesom prevedie. To vám potom pomôže vniesť do svojho života možnosť rastu namiesto utrpenia a vedome prežívať nielen smútok, ale aj všetky ostatné emócie.

Skutočný príbeh klienta a toho, ako mu terapia pomohla:

„Na jar a na jeseň sa mi nechce nič robiť, cítim sa podráždený a bez energie.Čím viac sa snažím na seba tlačiť, tým horšie sa cítim. Nikdy som nešla k odborníkovi, pretože netrpím depresiou, to som vedela. Ale potom mi kamarátka povedala, že ani ja nemusím byť so svojím smútkom sama, a odporučila mi psychoterapeuta. Pocit, že niekto zľahčuje to, čím si prechádzate, a snaží sa vám predať zaručené rady, bol na nezaplatenie. Už len tým, že budete počúvať sami seba, zistíte, že práve vy si môžete najlepšie pomôcť. A zistila som, že podobne ako príroda, aj ja musím občas spomaliť, tráviť viac času tým, čo ma robí šťastnou, a hlavne hovoriť o svojich potrebách a o svojimi najbližšími. Teraz sa už svojho smútku nebojím, prijala som ho do svojho života ako svojho vnútorného poradcu, ktorý mi klope na rameno vždy, keď na seba zabudnem.“

Vyskúšajte psychoterapiu prostredníctvom videohovoru

Pozrite si terapeutov, ktorí sa špecializujú na smútok

Premýšľate o psychoterapii?

V takom prípade stojí za to ju vyskúšať

Pokud přemýšlíte o psychoterapii, určitě stojí za to ji vyzkoušet. Psychoterapie nemusí být jen p…

Podľa štúdií je online psychoterapia porovnateľne účinná s osobnou psychoterapiou a klienti ju považ

Prvé sedenie sa môže uskutočniť rôznymi spôsobmi. Okrem toho, že online stretnutia sa uskutočňujú pr