Aký vplyv má hnev na náš život a prečo sa oplatí naučiť sa s ním pracovať?

Hnev, zlosť alebo agresia. Všetci ich poznáme. Nemôžeme si pomôcť, pretože sú súčasťou našej prirodzenosti a normálneho psychického vývoja. Ešte paradoxnejšie je, že ich súčasná spoločnosť neprijíma. Strach z odsúdenia nás môže prinútiť potlačiť ich, čo je len krok k chorobe alebo záchvatom hnevu. Ako však skrotiť svoj hnev a správne ho usmerniť?

Čo je to hnev?

Hnev a zlosť sú emócie, ktoré sa od seba líšia intenzitou, s akou ich prežívame. Agresivita sa teda opisuje skôr ako inštinkt, vnútorná energia, ktorá je vrodená, a jej prejav je do veľkej miery ovplyvnený prostredím, do ktorého sa narodíme.

 

Ako zvládať hnev?

Aby sme sa naučili zvládať hnev, je dobré najprv zistiť, čo ho vyvoláva. Naučte sa pýtať sami seba. Ak sa váš vnútorný hlas bráni a vy nechcete odpovedať, pozvite si na pomoc odborníka, kouča alebo terapeuta. Jednoduché, ale silné otázky určite dokážu vnútorný hlas vyrušiť. Príčiny vášho hnevu vám nakoniec pomôžu pri jeho usmerňovaní.

Ako správne ventilovať hnev?

Ak už poznáte svoje spúšťače, možno ste znížili aj pocit vnútorného napätia, ktorý sprevádza hnev. Ale ako to vyjadriť bez toho, aby sme to v sebe dusili, ale zároveň neublížili sebe ani nikomu inému? Hnev, rovnako ako iné emócie, je krátkodobá záležitosť. Preto vám môže pomôcť vedieť, že to nebude trvať večne a čoskoro to opäť zmizne.

hedepy-david-2-w

Čomu sa vyhnúť, keď cítime prichádzajúci hnev?

Potláčanie hnevu zvyšuje riziko, že ho skôr či neskôr stratíte pod kontrolou a prejaví sa ako výbuch. A ak sa vám ho podarí potlačiť na dostatočne dlhú dobu, je veľmi pravdepodobné, že poškodí aj vaše zdravie. Odporúčame, aby ste svojmu hnevu dali priechod, ale v takej forme, ktorá prinesie úľavu bez toho, aby ste ublížili niekomu inému vrátane seba. Emocionálni kouči alebo terapeuti vám môžu pomôcť vytvoriť si vlastné rituály, ktoré vášmu hnevu určia pravidlá.

 

Čo sa skrýva za záchvatmi hnevu? A čo robiť s hnevom u detí?

Záchvaty hnevu sú pravdepodobne dôsledkom nahromadenej frustrácie alebo stresu. Tendencia k záchvatom hnevu môže byť geneticky podmienená, ako aj prostredím, v ktorom žijeme alebo kde sme žili ako deti. Ak ste sa už ocitli v začarovanom kruhu nekontrolovateľného hnevu, spomalte a vráťte sa v čase tam, kde to na vás začalo byť trochu priveľa. Obráťte sa na niekoho, kto vám môže pomôcť zorientovať sa, či už je to blízka osoba alebo napríklad online terapeut.

Úroveň hnevu u detí ovplyvňuje aj genetika a prostredie (rodina). Ak sú záchvaty hnevu časté, odporúča sa rodinná terapia, ktorá pracuje komplexne, ideálne so všetkými členmi rodiny.

 

Ako mi môže psychologická konzultácia pomôcť zvládnuť agresiu?

Ak máte pocit, že vaša agresivita vám spôsobuje problémy a že vás príliš často ovláda hnev a zlosť, psychologická konzultácia je možnosťou zmeny. Predovšetkým vám pomôže ujasniť si, na čo slúži váš hnev a akú úlohu zohráva vo vašom živote (vzdelávanie). Uvedie do kontextu dôvody, prečo tento konkrétny štýl správania prevažuje nad iným (porozumenie). A nasmerovať vás na iné spôsoby zvládania stresových situácií. To môže zahŕňať posilnenie sebavedomia, komunikačných zručností alebo tréning asertivity.

Skutočný príbeh klienta a toho, ako mu psychologická konzultácia pomohla:

„Kedy som si prvýkrát uvedomil, že musím začať niečo robiť so svojím hnevom? Noc, keď si moja priateľka zbalila kufor a odišla. Úprimne povedané, nemám jej to za zlé. Nikdy som nebol kľudný, ale posledných pár dní som nepotreboval šikovnú zámienku na to, aby som sa na ňu vyrútil. Terapeutka bola môj presný opak, milá a chápavá. Vďaka nej som dokázal rozoznať skutočné dôvody svojho hnevu. Mojím problémom je, že vždy, keď ma niečo nahnevá alebo mám toho jednoducho priveľa, vylievam to na svojich najbližších. Nerobím to naschvál, jednoducho to tak je. Teraz sa však situácia mení. Preto by som chcel povzbudiť ostatných, ktorí zažívajú niečo podobné – musíte sa len naučiť pracovať s hnevom správnym spôsobom. Ak to dokážem ja, dokážete to aj Vy.“

Nemusíte byť na to sami

Niekedy je najťažšie začať
Mgr. Noémi Tóthová (300+ h. praxe)
stres vzťahy Psychosomatika životné zmeny
Frekventant terapeutického výcviku
„“Každou chybou sme bližšie k cieľu.““
27 € / sedenie
Mgr. Tomáš Fulop (500+ h. praxe)
úzkosť stres sebavedomie leadership
Frekventant terapeutického výcviku
„Verím že moji klienti majú už teraz všetky zdroje a schopnosti na to, aby sa zbavili trápenia a žili život podľa vlastných predstáv. V našom rozhovore ich budeme znovu nachádzať.“
27 € / sedenie
Mgr. Viliam Kuruc MBA (300+ h. praxe)
trauma depresia vzťahy životné zmeny
Frekventant terapeutického výcviku
„Pomáhám klientům orientovat se v jejich životní situaci a zvládat to, čím prochází. Poskytuji podporu tam, kde nezabírají snadná řešení.“
35 € / sedenie